Tot besluit een dolle boel.
Dinsdag 21 april was de laatste bijeenkomst van de ATV. Voorzitter Dity heette ons welkom en had wat mededelingen voor ons. Maar eerst werd er even stil gestaan bij het overlijden van ons trouw lid Hinnie Zwiers, met een minuut stilte. Dity bracht het door iedereen ontvangen zomerprogramma onder onze aandacht. Al zijn de bijeenkomsten afgelopen , er is deze zomer nog genoeg te doen. Zoals: een high tea, puzzelfietstocht, lange-korte fietstocht, een terrasje pakken. De tuinclub gaat ook gewoon door. En er kan naast de maandelijkse wandeling nu ook elke week gewandeld worden . Elke vrijdag om 10.00 uur v.a. ’t Oelebred 5 km. De gasten van vanavond zijn Barbara en Geeske met ’Klevende liefde’. Zang met gitaarbegeleiding en gekke anekdotes. Deze dames, uitgedost a la Dolly Parton hadden de zaal binnen de kortste tijd mee met hun dolle fratsen. Een podium hadden de dames niet nodig, zij dwarrelden door de hele zaal. Het was een vrolijke afsluiting van het seizoen.

Museumclub Actieve Vrouwen Tynaarlo
Op zaterdag 11 april trok de museumclub eropuit naar het Groningerland. Doel, kunstcentrum De Ploeg in Wehe-den-Hoorn, waar de tentoonstelling ‘Stad van de Ploeg’ te zien is. Dit kunstcentrum is gevestigd in een monumentaal pand uit 1873. Gebouwd als parochiehuis en later deed het dienst als school. In juli 2025 nam De Ploeg het na een renovatie in gebruik. Het Groninger kunstenaarscollectief De Ploeg werd in 1918 opgericht door o.a. Jan Altink, Hendrik Werkman, Jan Wiegers en Johan Dijkstra. Kleurrijke schilderijen in de kenmerkende stijl van De Ploeg. Na de bezichtiging was het goed toeven in de brasserie van het kunstcentrum. Het was een kleurrijke middag.

WORKSHOP PAASSTUKJE MAKEN
Op 30 en 31 maart werden door de Actieve Vrouwen Tynaarlo weer paasstukjes gemaakt in ’t Ieshokkie, waar we al jaren graag gebruik van maken.
Vanaf dit jaar op maandagavond en op dinsdagmiddag zodat ook alle nieuwe leden gezellig kunnen aanschuiven!
Er was tijd om kennis te maken, bij te praten en natuurlijk elkaars’ werkstukken te bewonderen; de resultaten zie je hierbij;




















Quizavond in de Spil Actieve Vrouwen Tynaarlo
Onze jaarlijkse quizavond vond plaats in De Spil, voor die gelegenheid hadden de quizcommissieleden zich in een fraai tenue gestoken. Bij binnenkomst werden we over diverse tafels in groepen verdeeld. Alvorens te beginnen dronken we een kopje koffie met koek erbij. De hartversterker hadden we wel nodig om onze veelal grijze massa aan het werk te zetten, alhoewel er ook jongere generatieleden aanwezig waren. In elke ronde hadden we acht minuten de tijd om de opdracht te klaren ; het ging o.a. over vogels, “vergeten” groenten, foto’s van bekende Drentse inwoners, Drentse gemeentewapens, Drentse woorden. Dit in het kader van Meertmaond Streektaolmaond. En er waren nog twee behendigheidsspelletjes. In de pauze gingen de tongriemen los onder het genot van een tweede kopje koffie. Elk groep streed voor de meest hoge score, maar ook de gezelligheid was troef. Inmiddels waren de punten geteld, en werden de 1e, 2e en 3e groepswinnaars bekend gemaakt. Zij mochten een leuk presentje uitkiezen. Wij zijn weer een stukje wijzer geworden en het was een fijne avond. Quizcommissieleden bedankt!

Jaarvergadering “Historische Vereniging Tynaarlo” met daarna lezing Ot en Sien
Jaarvergadering “Historische Vereniging Tynaarlo” met daarna lezing Ot en Sien en hun schepper Hindericus Scheepstra.Op 25 maart a.s. is de jaarvergadering van de “Historische Vereniging Tynaarlo” in de Spil te Tynaarlo. De avond begint om 20.00 uur.Na het officiële gedeelte is het woord aan mevr. Alie Folkerts uit Roden. Ze is jarenlang voorzitter geweest van het Scheepstra Kabinet en kan ons alles vertellen over de onderwijzer Scheepstra uit Roden en de boeken, die hij heeft geschreven. Ot en Sien, Pim en Mien en Buurkinderen ( deze laatste serie speelt in Roden) komt u vast wel bekend voor.Op zaterdagmiddag 9 mei 2026 volgt er nog een excursie naar het Scheepstra kabinet en Speelgoedmuseum. Hiervoor kan men zich opgeven op de avond van de lezing of bij onze secretaris.De excursie naar “Adderhorst” is op 28 maart 2026 en begint om 10.30 uur bij de ingang van “Adderhorst”. De rondleiding zit helemaal vol en men kan zich dus niet meer opgeven.
Jaarvergadering 2026
Op dinsdag 17 februari vond de jaarvergadering plaats. Voorzitter Hilde heette ons welkom en ging van start met de mededelingen. De quizavond die gepland staat op 19 maart wordt verplaatst naar 24 maart !! Anna Kramer gaat op 30 en 31 maart met ons een paasstuk maken in ’t Ishokkie. Lijst gaat rond. De prijs voor 2 koffie/thee + 1 consumptie is vastgesteld op €7.00. Er liggen briefjes op tafel om ideeën naar voren te brengen. Het Provinciaal Bestuur Vrouwen van Nu afd. Drenthe heeft te kennen gegeven per 1-1’2027 op te stappen…De excursie commissie heeft een leuk uitstapje voor ons in petto naar Ndesigne Edelsmederij in Zeijen, en wel op16 april. Lijst gaat rond. Anneke Joosten kwam even langs om samen met ons een kunstwerk te creëren met rode stempotloden onder de noemer ”Wij maken democratie”. Na de pauze ging het verder met de bestuursverkiezing. Aftredend: voorzitter Hilde de Boer en penningmeester Hennie Hummel. Mina Mennega komt het bestuur versterken, en het bestuur hoopt dat nog iemand zich aanmeld. Wie o wie ? De notulen worden voorgelezen en goed gekeurd. Het jaarverslag idem dito evenals het financieel verslag. Wisseling van de kascommissie. Alie Homan eruit, Marjan Oostebring erin. Reserve Alagonda Paas. De ATV heeft nu 97 leden. Rondvraag: er worden voor verschillende commissies leden gevraagd, dit wordt terplekke opgelost. Dan wordt er afscheid genomen van Hilde en Hennie met mooie woorden en een fraai boeket. Mina wordt welkom geheten met net zo’n mooi boeket. Na de pauze mag de gast van vanavond, Sandra Jobing, los gaan. Zij is consulente van Prowin schoonmaakartikelen. Alle producten zijn duurzaam, zonder micro-plastics, oplosmiddelen en parfum-vrij. Ook handdoeken, werkdoekjes, sponsjes, borstels, zijn duurzaam en sterk. Wij zijn weer helemaal op de hoogte.
Lezing “Adderhorst” bij de Historische Vereniging Tynaarloeen groot succes
Op 12 februari organiseerde de Historische Vereniging een lezing over het landgoed “Adderhorst”. Deze boeiende, interessante lezing werd door dhr. Van Veldhuizen, huidige bewoner van het landgoed, verzorgd samen met zijn echtgenote.D.m.v. een mooie powerpointpresentatie werd de geschiedenis van “Adderhorst” verteld.In het begin van de vorige eeuw ging opa Adriaan van Veldhuizen, hoogleraar theologie te Groningen, rondkijken in Drenthe op zoek naar mooie plekjes in de natuur. Éen plekje greep hem het meeste aan. Zozeer, dat hij de wens had om eigenaar te worden van dit stukje natuur en het te behoeden voor verwording.Hij bouwde er een klein zomerhuisje voor zijn vrouw en kinderen. Hij liet de natuur zijn gang gaan en verbaasde zich over de 13 grafheuvels in zijn achtertuin. Met zijn emmertje en schepje ging hij vaak op pad en nam menig bijzondere plantje mee terug naar “Adderhorst”.Daardoor zijn hier nu nog steeds zeer zeldzame plantjes te vinden.Na zijn dood heeft zijn vrouw jarenlang op “Adderhorst”gewoond. Kinderen en kleinkinderen gingen vaak op bezoek of vakantie naar oma Marie en kregen allemaal een hechte band met “Adderhorst”. Hun zoon Gijsbert kreeg 9 kinderen, die het landgoedje erfden.Na rijp familieberaad is het Egbert en Annemarie van Veldhuizen gegund om hier te gaan wonen. Ook om het als geheel in de familie te houden. Het huis is inmiddels uitgebouwd.Zij interesseren zich erg in “Adderhorst”en houden het m.b.v. allerlei instanties zo goed mogelijk in originele staat. Egbert geeft geregeld rondleidingen en iedereen verbaast zich, dat dit plekje bestaat.Ook de oude schoolplaat van hunebed D6 en de verdwenen hunebedden tegenover ‘”Adderhorst” kwamen aan bod in het verhaal.In de powerpoint kwamen heel oude foto’s voorbij. Ook van de oudste brug over het Zeegserloopje, waarop de mensen verrast reageerden.Het was al met al een heel erg geslaagde avond met een volle zaal, aandachtige toehoorders en een prachtige lezing. Egbert en Annemarie werden bedankt door de voorzitter en kregen nog een aardigheidje.
Landgoed “Adderhorst”
“een postzegel van onschatbare waarde”
De Historische vereniging Tynaarlo nodigt u uit voor een lezing door dhr. E. van Veldhuizen, huidige bewoner van “Adderhorst”.
We gaan kennis maken met een stukje natuur in Tynaarlo, die nog niet iedereen kent en waar je verborgen schatten kunt vinden.
We vinden naast het kronkelende Zeegserloopje o.a. dertien grafheuvels, een wegenstelsel van 4000 v. Chr. en een ondoordringbaar bos.
De lezing is op woensdag 11 februari 2026 en begint om 20.00 uur in de Spil in Tynaarlo.
De lezing is voor leden. Andere belangstellenden zijn ook van harte welkom tegen een kleine vergoeding.
AFGELAST HVT Nieuwjaarsvisite
Jammer, maar helaas!
Door de weersomstandigheden zien wij ons genoodzaakt om onze Nieuwjaarsvisite van de “Historische Vereniging Tynaarlo” van dit jaar af te gelasten.
We betreuren dit erg, maar veiligheid gaat voor alles.
Wij zien u graag op 11 februari in de Spil voor de lezing over “Adderhorst” door dhr. Veldhuizen.



























